Een kwart eeuw Harley-Davidson history in onze werkplaats.

23 Mar 2021

Gezocht: mecanicien met interesse in motorfietsen.

Dit stond op een onooglijk kleine advertentie aan het prikbord in het Kortrijkse VHTI, waar Serge zijn opleiding automechanica volgde. Enkel omdat klasgenoot Kris ernaar stond te kijken, schonk hij het ook wat aandacht. Verschil tussen beide? Serge belde, Kris niet. De rest is een geschiedenis die een plezier is om “onze” Serge te horen vertellen. En Kris, die beklaagt het zich vast.

De Tandt des tijds doorstaan.

Als een broekje recht van de schoolbanken aan het werk? Niet direct. Hij trok er eerst nog even op uit met z’n bandje om te spelen en de bierfeesten in Duitsland mee te pikken. Weer thuis, ging de jonge mecanicien aan de slag bij de legendarische Marc Tandt. De motorfietsen bleken Harley-Davidson motorfietsen te zijn. En Serge, hij moest toch even slikken. Automechanica, dat wel. Motorfietsen? De occasionele mobilette en een brommerke. Maar Harley … Het zou een leerschool worden, misschien iets voor een jaar of twee, om ervaring op te doen. Met nul ervaring en zulke machines, dat kon nooit lang duren. Dat zei hij toen tegen zijn lief, nu vrouw. De tijd besliste er anders over. De onzekerheid verdween en Serge sleutelt ondertussen 25 jaar aan echte motorfietsen, ondertussen als chief mechanic. “Maar zeg da maar niet wi. Titels zijn nie aan mij besteed. Ik doe gewoon mijn werk,” zegt hij snel. 

Is ’t hier ne Mediamarkt, misschien?

Aan werkvreugde geen gebrek, want laat ons eerlijk zijn, het blijft een top product om mee te werken. Zelfs de “vuile” werkjes doen we met plezier. En we kunnen rekenen op mekaars specialiteiten: Nico, Philip, Wouter, ik, in bepaalde dingen blinken we allemaal uit en helpen we mekaar met raad en daad. Het product, het cliënteel, de evolutie, maakt dit voor mij zo’n fijne job. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit al tegen mijn gedacht naar het werk kwam. Elke dag is weer anders dan de vorige.
Vandaag krijg je wel veel meer vragen over aansluitingen voor gsm, gps, audio en communicatie. Een usb’tje hier, eentje daar. Soms lijkt het een beetje alsof je in de Mediamarkt werkt met al die vragen over de elektronica van radio’s en zo. Voor die evolutie sluit ik me zeker niet voor af. Anders zet je jezelf buitenspel. Maar iedereen zijn hart gaat wel anders kloppen bij dit of dat model. Het blijven in de eerste plaats motoren, hé. Wanneer mijn  Springer met een evo-blok draait, hij eens stampt of puft onderweg, dan geniet ik. Op reis moet je er niet mee gaan, daar zijn veel betere modellen voor die immens comfortabel zijn en waar ik heel graag mee rijd. Meestal rijd ik met een Road King of een touring, maar een occasioneel toertje met mijn Springer, daar kan voor mij weinig tegenop.

Hier lopen we niet weg, hoor.

Het broekventje van destijds bij Tandt is ondertussen één van de ervaren mecaniciens bij West-Flanders. Ze zijn trouwens met z’n vieren die ondertussen Master Mechanic zijn. Dat houdt in dat ze elke mogelijke opleiding en cursus bij Harley-Davidson volgden en waarvoor ze slaagden.
“Zoiets geeft vertrouwen aan de klanten. Daar ben ik zeker van. We kennen onze klanten, hun moto en hun passie ervoor. Altijd dezelfde mecaniciens zien, schept ook een band. We krijgen wel vaker een bedanking van de klanten en dat motiveert ons om het beste van onszelf te blijven geven. We zitten hier goed, maar we rusten niet op onze lauweren. Elke Harley die binnenkomt, elk probleem, we vinden een oplossing. We hebben de ervaring, de kennis en de goesting om hier nog lang te werken.”

Een babbel met Serge, ’t is een plezier. Zelfs met zijn 25 jaar ervaring op zak, voel je nog altijd het vuur van de jonge gast van destijds bij Marc Tandt. En krijg je ooit de kans met hem een babbeltje te doen, zorg dat je tijd hebt :-)

Geschreven door Brecht van Strfwrk

Privacy policy, Cookie policy & Legal notice | We care | Log in